Jak to jest z inwestycjami drogowymi i ich finansowaniem w 2025 roku? (komentarz)*
W ostatnim czasie serwis Gdynia.pl opublikował artykuł, w którym ujęto plany działań inwestycyjnych (drogowych) na obecny rok. Widzę wiele nieścisłości – dlatego też pozwoliłem sobie zrecenzować ten materiał. Traktuję go, jako oficjalny komunikat miasta Gdyni. Istotną kwestią jest zabezpieczenie środków w budżecie – a w kilku przypadkach próżno ich szukać, a część wydatków to konieczne zapłaty z poprzedniego roku.
Wprowadzenie: W ramach budżetu miasto zabezpieczyło środki w wysokości 255 mln złotych – co oznacza ok. 10% całego budżetu. Środki są wskazane na wszelkie działania inwestycyjne, a nie tylko na drogi. Nie jest to wymiar, który można nazwać proinwestycyjnym, jak również należy wskazać, że blisko 45 mln złotych to środki zewnętrzne na zadania już wykonane lub w wysokim poziomie zaawansowania wykonawczego (m.in.: wiadukt w ciągu ul. Puckiej, przebudowa ul. Chwarznieńskiej w rejonie Witomina, przebudowa ul. Unruga). Znaczna część z wpisanych zadań nie ma pokrycia w środkach budżetowych, a część z nich w ramach środków z umów drogowych wpłaconych i przyjętych do budżetu w 2024 roku nie zostało przeniesione do bieżącego budżetu. Oznacza to, że środki są wskazane jako konieczne do wydatkowania (inaczej będzie trzeba oddać inwestorom prywatnym – deweloperom), a nie ma ich fizycznie w budżecie.
To co dla mnie bardzo ważne – każda z inwestycji – będąca na różnym poziomie zaawansowania, jest efektem pracy w latach 2020-2024.
Z artykułu wynika, że na inwestycje drogowe to 155 mln złotych – zestawię to z kilkoma zadaniami wpisanymi wprost:
- Budowa Obwodnicy Witomina: ok. 36,5 mln
- Rozbudowa ul. Unruga: 20 mln (w większości rozliczenie)
- Budowa wiaduktu ul. Pucka: 8,2 mln (rozliczenie)
- Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej: 15,5 mln (rozliczenie)
- Budowa ul. Widok, Stoigniewa (brak w artykule): 6 mln
- Budowa buspasów i drogi rowerowej w ul. Płk. Dąbka: 16,5 mln
- Budowa buspasa w ul. Wiśniewskiego: 6,5 mln złotych
Daje to sumę: 109 mln, więc na pozostałe zostaje 45 mln – a mamy np. trwające umowy: ul. Okrężna / Prostokątna (brak w artykule), zespół ulic Cynkowa / Magnezjowa… to już ponad 10 mln. Więc można mieć odczucie o tym co mówiłem podczas sesji budżetowej – po stronie wydatkowej jest znaczące niedoszacowanie, a przerzucając środki na właśnie wydatki majątkowe ZDIZ stracił ponad 7 mln złotych na remonty. Brak również zapisów o wiadukcie w ciągu ul. Puckiej, gdzie gotowa dokumentacja czeka.
Dla wytrwałych – przeanalizowałem cały artykuł
Jest – to fragment z artykułu. Wyjaśnienie – to mój komentarz.
CZĘŚĆ 1
Jest: „W 2025 r. kontynuowane będą prace dokumentacyjne, projektowe lub budowlane w ramach wielu zadań z 2024 r., takich jak:”
Wyjaśnienie: Zestawienie ma w sobie dowolnie dobrane inwestycje, które są na skrajnie różnych etapach – od podpisania umowy na projektowanie po prace wykończeniowe. Poniżej przedstawiam zaawansowanie
Jest: Budowa drogi rowerowej w ul. Rolniczej
Wyjaśnienie: zadanie jest w postaci przed odbiorowej. Koniec prac przewidziany jest na 4 tydzień stycznia 2025 r. Do zapłaty ok. 500 000 zł. Dodatkowo w budżecie ujęta kwota 15 mln dofinansowania zewnętrznego do rozliczenia zadania z 1. etapu).
Jest: Rozbudowa ul. Unruga
Wyjaśnienie: Jedna z najtrudniejszych inwestycji – realizowana pod ruchem, z dużą ilością kolizji i koniecznych modyfikacji. Przy optymalnym założeniu koniec prac czerwiec 2025 r. – jednak należy podchodzić z ostrożnością do tej daty. Do zapłaty ok 20 000 000 zł w tym w większości to środki zewnętrzne pozyskane w 2023 roku.
Jest: Projektowanie i budowa krytej pływalni na Chwarznie-Wiczlinie (nie jest to inwestycja drogowa)
Wyjaśnienie: W roku 2022-2023 stworzony projekt funkcjonalno-użytkowy. W 2023 roku zdobyte dofinansowanie zewnętrzne do kwoty 30 mln złotych. W marcu 2024 roku ogłoszony przetarg. Umowa podpisana pod koniec 2024 roku – obecnie wstępne prace projektowe. Artykuł mówi o inwestycjach drogowych (!) a to jedyna inwestycja kubaturowa.
Jest: Budowa ul. Mosiężnej, Magnezjowej i Cynkowej
Wyjaśnienie: Umowa podpisana 1,5 roku temu w trybie zaprojektuj-wybuduj. Obecnie uzyskiwana ostatnia część dokumentacji. Planowane rozpoczęcie prac budowlanych w obecnym roku. Ujęte w ramach poprawki finansowanie w kwocie 4,5 mln złotych – pomimo wcześniej podpisanej umowy.
Jest: Budowa zbiorników retencyjnych na rzece Kaczej wraz z drogą dojazdową do góry Donas Wyjaśnienie: Zabezpieczone w budżecie 500 000 zł / inwestycja o koszcie szacowanym powyżej 35 mln.
Jest: Oświetlenie schodów na Pogórzu łączących ul. Manganową z ul. Porębskiego (ZSP nr 5) (BO),
Wyjaśnienie: Zakres inwestycji częściowo znajduje się na terenie, który najpierw należy odrolnić.
Jest: Projektowanie placu Konstytucji i ul. Dworcowej,
Wyjaśnienie: trwa projektowanie – etap zgodnie z podpisaną umową powinien się zakończyć w I kwartale 2025 roku. Trwają modyfikacje.
Jest: Budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego,
Wyjaśnienie: Trwa projektowanie – etap jest początkowy, trwa m.in.: uszczegóławianie elementów konstrukcyjnych.
Jest: Budowa ul. kpt. Mamerta Stankiewicza, ul. kpt. Leonida Teligi oraz ciągu pieszo-rowerowego od ul. kpt. Mamerta Stankiewicza do zbiornika retencyjnego „Wiczlino-Szkoła”,
Wyjaśnienie: Jest to początkowy etap projektowania.
Jest: Budowa ul. Grażyny.
Wyjaśnienie: Miasto posiada projekt, jednak dotyczy on części ulicy Grażyny. Nie było postępowania na wykonanie prac budowlanych.
CZĘŚĆ 2
Jest: Zrealizowane zostaną również liczne nowe inwestycje, do których należą:
Wyjaśnienie: W związku z kończącym się projektowaniem lub podpisaniem umów można się spodziewać rozpoczęcia prac budowlanych. Część zadań nie ma zapewnionego finansowania w budżecie.
Jest: Budowa obwodnicy Witomina,
Wyjaśnienie: Po ogłoszeniu przetargu w marcu 2024 roku możliwe jest rozpoczęcie prac związane z podpisaniem umowy z firmą Polimex Infrastruktura od marca 2025 roku. Środki na rok 2025 zostały zabezpieczone w poprawce budżetowej.
Jest: Budowa drogi rowerowej w ul. Wielkopolskiej,
Wyjaśnienie: Pomimo ogłoszonych konsultacji realizowany będzie pierwotny projekt – wynika to z zaawansowania dokumentacji, jak również środków zewnętrznych w oparciu o które ma być realizowana inwestycja.
Jest: Rozbudowa ul. Wiczlińskiej od stacji gazowej do SP 37,
Wyjaśnienie: W roku 2025 ma zostać wydana decyzja ZRID umożliwiająca ogłoszenie przetargu na budowę. Brak jest jednak środków w budżecie na realizację inwestycji, która jest szacowana na co najmniej 30 mln złotych.
Jest: Budowa dróg wraz z uzbrojeniem w dzielnicy Kacze Buki (przedłużenie ul. Krzemowej do ul. Starochwaszczyńskiej, budowa ul. Starochwaszczyńskiej na odcinku od ul. Krzemowej do ul. Sudeckiej, budowa ul. Sudeckiej na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki wraz z pętlą umożliwiającą zawracanie i postój pojazdów transportu zbiorowego, a także budowa ul. Bieszczadzkiej na odcinku od ul. Starochwaszczyńskiej do ul. Kacze Buki oraz budowa ul. Kacze Buki
Wyjaśnienie: Inwestycja nie posiada skończonego projektu z wszystkimi uzgodnieniami. Dopóki nie będzie uzyskana decyzja ZRID trudno szacować czy możliwe będzie ogłoszenie postępowania na budowę. Szacowany łączny koszt inwestycji to około 45 mln złotych, a w ramach umów drogowych prywatni inwestorzy mają zabezpieczyć ok. 25% potrzebnych środków. W budżecie brak całościowego zabezpieczenia środków.
Jest: Budowa dróg wraz z uzbrojeniem w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino w rejonie ul. Jana Kazimierza (budowa i rozbudowa ul. Skrzetuskiego, Kmicica, Ketlinga, Kurcewiczówny i Billewiczówny),
Wyjaśnienie: Inwestycja nie posiada skończonego projektu z wszystkimi uzgodnieniami. Szacowany łączny koszt inwestycji to około 20 mln złotych, a w ramach umów drogowych prywatni inwestorzy zabezpieczyli ok. 30% środków. Brak środków pozostałych z ramienia gminy w budżecie.
Jest: Budowa kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Płockiej i Sochaczewskiej,
Wyjaśnienie: Brak jest zapisanych środków w budżecie. Projekt może wymagać aktualizacji kosztorysu inwestorskiego.
Jest: Budowa wyjścia z peronu SKM Grabówek,
Wyjaśnienie: Finalizowane są prace związane z dokumentacją, która będzie związana również z przejęciem gruntu. Brak środków zapisanych w budżecie na realizację zadania.
Jest: Budowa buspasa w ul. J. Wiśniewskiego,
Wyjaśnienie: Trwają prace związane z dokumentacj. Częściowe środki zapisane w budżecie.
Jest: Przebudowa i zmiana organizacji ruchu na wybranych odcinkach ul. Wójta Radtkego, Władysława IV i 3 Maja,
Wyjaśnienie: Środki w zdecydowanej większości mogą pochodzić z umów drogowych (środki już wpłacone mogły zostać wykorzystane na inne wydatki w II połowie 2024 roku). Dokumentacja gotowa do ogłoszenia postępowania na budowę.
Jest: Przebudowa ul. Śląskiej w zakresie budowy drogi dla rowerów na odcinku od ul. Podjazd do ul. Warszawskiej,
Wyjaśnienie: Brak środków w budżecie. Projekt nie był prezentowany.
Jest: Budowa skrzyżowania al. Zwycięstwa z ul. Kostki-Napierskiego.
Wyjaśnienie: Brak środków w budżecie.
CZĘŚĆ 3
Jest: Wykonana zostanie także dokumentacja projektowo-kosztorysowa:
Wyjaśnienie: Planowane jest ogłoszenie przetargów na wybór wykonawcy dokumentacji na szereg zadań. Prace projektowe w zdecydowanej większości nie zakończą się w 2025 roku.
Jest: budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Wiczlińskiej i Chwarznieńskiej,
Wyjaśnienie: Zaprojektowanie ronda na skrzyżowaniu ul. Wiczlińskiej i Chwarznieńskiej w ramach środków pozyskanych z umowy drogowej z prywatnym inwestorem w minionych latach.
Jest: budowy odcinka ul. Sterowej od ul. Żaglowej do ul. Fregatowej,
Wyjaśnienie: Zaprojektowanie fragmentu drogi ul. Sterowej w ramach zadań łączących z już projektowanym odcinkiem drogi i zadania w ramach umowy drogowej.
Jest: budowy drogi dla rowerów w ul. Zielonej na odcinku od ul. Błękitnej do ul. płk. Dąbka,
Wyjaśnienie: Zaprojektowanie brakującego fragmentu drogi dla rowerów po zakończeniu w 2024 roku 1. etapu zadania.
Jest: budowy buspasa i drogi dla rowerów w ul. Hutniczej w Gdyni, od Estakady Kwiatkowskiego do granicy z Rumią, wraz z łącznikiem pieszo-jezdnym ul. Hutniczej z ul. Chylońską wzdłuż Strugi Cisowskiej.
Wyjaśnienie: Zaprojektowanie zadania, które zostało zgłoszone do pozyskania znaczącego finansowania zewnętrznego po przygotowaniu w latach 2023-2024.
CZĘŚĆ 4
Jest: Ważnym celem realizowanych inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu pieszym poprzez oświetlenie i doświetlenie:
Wyjaśnienie: Dla mieszkańców bardzo ważne są projekty związane z poprawną bezpieczeństwa, stąd szereg projektów zgłaszanych za pośrednictwem Budżetu Obywatelskiego, jak i Rad Dzielnic poprawiające infrastrukturę w bardzo szczególnych przestrzeniach:
- przejścia dla pieszych i oświetlenia ciągu pieszego w dzielnicy Wzgórze Św. Maksymiliana,
- ciągu pieszego pomiędzy ul. Batalionów Chłopskich i Legionów,
- ciągu pieszego wzdłuż al. Zwycięstwa od ul. Harcerskiej do Miejskiej Biblioteki Publicznej,
- parku Zielone Leszczynki,
- Skate Parku pod Estakadą Kwiatkowskiego.
Wyjaśnienie: Brak jest innych zadań jak np. oświetlenie w Chwarznie-Wiczlinie w ramach projektów zgłaszanych przez Radę Dzielnicy (m.in.: ul. Deszczowa, Kamrowskiego, Polkowskiego).
Oprócz tego w 2025 r. w ramach projektów realizowanych z Budżetu Obywatelskiego planowane są:
- budowa łącznika pomiędzy chodnikiem ul. Wiczlińskiej do ul. Zbyszka z Bogdańca przy SP 37
Wyjaśnienie: Trwa projektowanie zadania.
- dodanie oświetlenia oraz dostosowanie dróg do sprawnego poruszania się osób między ul. bp. Dominika a al. Zwycięstwa,
- umożliwienie przejścia spacerowego od rejonu placu zabaw Janki Bryla do ul. J. Wawrzyńczyka terenem leśnym.
Wyjaśnienie: Trwa projektowanie zadania.
CZĘŚĆ 5
W 2025 r. ZDiZ w Gdyni zrealizuje wiele remontów dróg oraz prac utrzymaniowych, zarówno ty zaplanowanych wcześniej, jak i tych wynikających z bieżących potrzeb. Część przedsięwzięć stanowić będą projekty z Budżetu Obywatelskiego oraz zadania dofinansowane przez Rady Dzielnic. Do planowanych inwestycji należą:
Wyjaśnienie: W ramach autopoprawki budżetowej ZDIZ Gdynia stracił znaczące środki na bieżące utrzymanie infrastruktury drogowej – ponad 7 mln złotych z początkowej i tak mocno oszczędnej kwoty.
Jest: kontynuacja modernizacji przejścia podziemnego pod ul. Morską na przedłużeniu tunelu PKP Gdynia Główna,
Wyjaśnienie: inwestycja jest w końcowej fazie wykonawczej.
Jest: wymiana dylatacji na Estakadzie Kwiatkowskiego pomiędzy częścią żelbetową i stalową Estakady na obu jezdniach,
Wyjaśnienie: coroczne działanie bieżącego utrzymania.
Jest: przebudowa muru oporowego wzdłuż ul. Spawaczy przy posesji ul. Krawiecka 20 (projekt i realizacja),
Wyjaśnienie: W budżecie zapewnione środki w wysokości 700 000 zł
Jest: przebudowa północnego odcinka ul. Starodworcowej na odcinku od ul. Radosnej do ul. Wesołej (zadanie finansowane przez Radę Dzielnicy Wielki Kack),
Wyjaśnienie: Zadanie w dalszym ciągu w fazie projektowej. Po uzgodnieniach związanych z dostępnością możliwym jest przekroczenie zakładanego budżetu.
- remont ul. Dębowej (zadanie częściowo finansowane ze środków Rady Dzielnicy Witomino),
- kontynuacja prac projektowych remontu kładki Gdyni Stocznia,
- rozpoczęcie procesu projektowania remontu wiaduktów łukowych na ul. Wiśniewskiego,
- remont prawej strony chodnika ul. Piotrkowskiej od ul. Łowickiej do ul. Lipnowskiej (zadanie realizowane ze środków Rady Dzielnicy Mały Kack),
- remont chodników i schodów w dzielnicy (zadanie realizowane ze środków Rady Dzielnicy Oksywie).
*Zaznaczam, że opracowanie napisałem w oparciu o oficjalne dokumenty, najlepszą wiedzę jaką posiadam, a także samodzielne prowadzone analizy.